خلاقیت در گرافیک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
- نویسنده احمد مصدق
- استاد راهنما ابوتراب احمدپناه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1377
چکیده
گرافیک امروز ایران فاقد نوآوری و قدرت خلاقه ای است که بتواند موجب تحول و خلق آثاری کاربردی و در عین حال زیبا، جذاب و نو باشد. آثار گرافیک امروز ایران نه تنها خلاقه نیستند بلکه هویتی ایرانی نیز ندارند و از میراث عظیم هنری ایران بهره ای نبرده اند. با نگاهی به گرافیک سنتی ایران که نمونه های آن می تواند نقوش قالی، کاشیکاری، خطاطی، نقوش روی ظروف ، لباس ها، تصویرگری کتب و نظایر آن باشد، در می یابیم که گرافیک ایران پیوند خود را با گذشته از دست داده و در مقایسه با آثار گذشتگان در ضعف و انحطاط به سر می برد. یکی از دلایل این امر ناشناخته بودن مقوله دیزاین و تفاوت آن با هنرهای زیبا در نزد طراحان به خصوص طراحان جوان می باشد. به عبارت دیگر طراحان ایرانی بینشی صحیح نسبت به گرافیک و کاربردی بودن آن ندارند. گرافیک مثلثی است که طراح، سفارش دهنده و مخاطب هر کدام در یکی از راس های آن قرار گرفته اند. طراحان خلاق به این سه جنبه، نگاهی دقیق و کامل دارند. آنان در عین حال که به حس هنری و کشف و شهود هنرمندانه خود بها می دهند، به اهمیت سفارش دهنده و همچنین مخاطب و بیننده آثار واقفند. توجه به نکات ذکر شده و همچنین توجه به مراحل ایجاد یک اثر گرافیک و فرآیند خلاقیت در طراحی نقش به سزایی در به وجود آوردن آثاری خلاقه و بکر دارد. روانشناسان به طور کلی فرآیند خلاقیت را به پنج بخش تقسیم کرده اند. این مراحل به ترتیب عبارتند از ارائه مساله، آمادگی، ایده یابی، ارزیابی و ارزیابی نتیجه. در پایان نامه با خلاصه کردن مراحل خلاقیت به سه مرحله، چگونگی این مراحل در گرافیک مورد بررسی قرار گرفته است و روشی منطقی و منظم در خلق آثار گرافیک پیشنهاد شده است . در مرحله اول مطالبی دربتره سفارش دهنده و شناخت وی، دریافت و درک پیام و سفارش و آمادگی برای ایده یابی بیان می شود. در مرحله دوم چگونگی ایده یابی و عوامل موثر و مهم در فرآیند ایده یابی مورد بحث قرار می گیرد. بسط و پرورش ایده ها و همچنین ارائه آن ها مواردی است که در مرحله سوم ارائه می شود. این روش منظم چیزی از اهمیت حس هنری طراح نمی کاهد بلکه آن را در مسیری منظم قرار داده و از به هدر رفتن نیروی خلاقیت طراح جلوگیری می کند.
منابع مشابه
اخلاق در طراحی گرافیک: بررسی مباحث اخلاقی حرفهی طراحی گرافیک
روبهرو شدن با مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی در فرآیندِ رشدِ هر حرفه جایگاه ویژهای دارد و همواره مورد توجه دستاندرکاران آن حرفه است. بحث اخلاق در حوزهی طراحی گرافیک نیز ازجمله مباحث مهم و قابل بررسی است. پژوهش پیشرو در صددِ آن است که ضمن جستجو در حوزة طراحی گرافیک، رویکردهای اخلاقی مطرح در این رشته را شناسایی کند و با برجسته نمودن نقطه عطفهای تاریخِ طراحی گرافیک، دغدغههای اصلیِ مسئولیت و اخ...
متن کاملخلاقیت در هنر و نسبت آن با هنر گرافیک
چکیده خلاقیت و نوآوری در گرافیک به دلیل حضور گسترده آن در ارتباطات بصری از مهمترین ویژگیهای این هنر میباشد. لاجرم باید خلاقیت را در دیگر حوزهها از جمله فلسفه، روانشناسی و هنر نیز مورد بررسی قرار داد؛ تا بدین ترتیب با شرح ابداع در فلسفه، بنیان بررسی در دیگر حوزهها هم فراهم شود. تنوعی که در رویکردهای ابداع در فلسفه وجود دارد هر کدام به جنبهای از وجوه خلاقیت در روانشناسی و هنر اشاره دارد. ل...
15 صفحه اولرویکردهای بازنمایانه در طراحی گرافیک
اساس گرافیک برمبنای ارتباط آسان با مخاطب دریک فرآیند خلاقانه و تأثیرگذار است. شاخههای متنوعی چون صفحهآرایی، طراحی نشانه، تصویرسازی، بستهبندی کالاهای تجاری و فرهنگی، طراحی صفحات وب، بخشی از عملکرد طراحی گرافیک است که برای ایفای سه کارکرد عمدة آن یعنی، اطلاعرسانی و آموزش، معرفی و هویتنمایی، عرضه و تبلیغات به کار گرفته میشوند. هرکدام از این کارکردها بهگونهای خاص در ارتباط با مخاطب نقشآفری...
متن کاملگرافیک در کتابهای آموزش زبانفارسی به غیرفارسیزبانان:نقش ارتباطی و کارکرد آثار گرافیک در رویدادهای آموزشی
کاربرد گرافیک در آموزش زبان، از عناصر بنیادین طراحی آموزشی است. بر پایهی نظریههای یادگیری شناختی، عناصر دیداری اگر به درستی به کار روند، نقش بسزایی در پشتیبانی از یادگیری دارند؛ همانگونه که کاربرد نادرست آنها نیز به آموزش آسیب میرساند. با وجود این، در تهیهی مواد آموزشی، اغلب، یا گرافیک نادیده گرفته میشود و یا کاربرد آن آگاهانه نیست. این پژوهش با توجه به نظریههای یادگیری شناختی، به بررسی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023